Biznesa simulācija palīdz studentiem iepazīt sevi, kursa biedrus un apgūt dzīvei nepieciešamās kompetences

17.09.2024.

Banku augstskolas 1. kursa studentiem 11. un 12. septembrī bija unikāla iespēja iegūt lielisku biznesa un valsts pārvaldes sadarbības pieredzi spēlē-simulācijā “Prezidents”. Divu pilnu apmācības dienu laikā studenti izspēlēja vairāku gadu ciklu valsts un biznesa struktūru dzīvē.

Banku augstskola studentiem jau no pirmajām studiju dienām piedāvā inovatīvas studiju apguves metodes – biznesa simulācijas, situāciju analīzes, hakatonus. Šis ir jau otrais studiju gads, kad Banku augstskolas studentiem bija iespēja piedzīvot pārmaiņu vadības spēli-simulāciju “Prezidents”, tās norisē iesaistot arī augstskolas docētājus.

“Spēle-simulācija būs izcila iespēja jums turpināt iepazīt gan vienam otru, gan sevi, kā arī turpināt attīstīt savu izaugsmes domāšanu. Šajās divās dienās jums būs iespēja izaicināt sevi, būt drosmīgiem un darīt ko jaunu. Tā būs iespēja jūsu personībai augt un mainīties. Piefiksējiet sevī to, kas izdosies, un kas nebūs tik labi izdevies! Nebaidieties no grūtībām! Novēlu būt līderiem, jo katrā no jums ir līdera potenciāls! Un pēc spēles-simulācijas izspēles nākamajā dienā esat laimīgi par padarīto!”, atklājot apmācības pirmo dienu, savā uzrunā studentiem novēlēja Banku augstskolas rektore Līga Peiseniece.

Spēlē-simulācijā “Prezidents” piedalījās Banku augstskolas piedāvāto uzņēmējdarbības un finanšu jomas profesionālā bakalaura studiju programmu – “Biznesa procesu vadība”, “Finanses”, “Starptautiskās finanses”, kā arī “Finanšu pārvaldības informācijas sistēmas” dienas studiju plūsmas studenti.

Vērojot un vērtējot spēles gaitu, studentu prezentācijās apkopotos secinājumus par savas spēlē izvēlētās valsts sasniegumu, kā arī ne tik veiksmīgu lēmumu un darbību iemesliem, programmu direktori, koordinatori un mācībspēki noteica labākos līderus, vadītājus, atbalsta personālu, jo katrs students ir personība ar savām īpašajām spējām, talantiem, kurus pēc tam tālāk varēs attīstīs studiju procesā Banku augstskolā.

Aptaujātie studenti pirmās dienas iesākumā savas izjūtas raksturoja sekojoši – “Es nezinu, ko darīt, kur iesaistīties…”, “Šķita, ka būs sarežģīti, bet, uzsākoties spēlei, visi uzņēmās atbildību un viss sāka sakārtoties”, “Noteikti spēles gaitā būs vēl jautrāk un foršāk”. Savukārt spēles- simulācijas gaitas vērošanā un studentu darbības vērtēšanā iesaistītie Banku augstskolas mācībspēki ar prieku un nepacietību gaidīja spēles-simulācijas sākumu, lai redzētu šā gada 1. kursa studentus darbībā.

Spēles-simulācijas otrās dienas rītā, kaut arī dažu spēlētāju acīs varēja just nogurumu, apņēmība nopelnīt miljonus un aktīvi darboties, lai sasniegtu labākos rezultātus, nebija zudusi. “Uzskatu, ka tā ir ļoti vērtīga pieredze!”- tā savu ieguvumu no dalības spēlē-simulācijā īsi raksturoja viens no spēles dalībniekiem.

Liels prieks par šajās divās dienās novēroto studentu aktīvo iesaisti, vēlmi piedzīvot ko jaunu, enerģiju, spējām sadarboties un parādītajām līderības prasmēm.

Studentu rīcību spēles-simulācijas gaitā vēroja un vērtēja arī Zane Kalverša-Ķeņģe, Banku augstskolas profesionālā bakalaura studiju programmas “Biznesa procesu vadība” tālmācības virziena 5. kursa studente, ar vairāk nekā desmit gadu pieredzi personālvadības jomā. Zanes vērojumi apliecina, ka Banku augstskolas šā gada pirmkursnieki ir ļoti jaudīga maiņa absolventiem, kuru praktiskie sasniegumi karjerā apliecina gan iegūtās izglītības kvalitāti, gan personības izcilās līdera un jomas profesionāļa prasmes: “Pirmā kursa studentu erudīcija, saskaņotā darbība un līderības prasmes mani patīkami pārsteidza – viņiem jau šobrīd ir laba izpratne par to, kā darbojas biznesa pasaule. Spēle parādīja, ka studenti ir radoši,  aizrautīgi un ar asu prātu risina viņiem uzliktos pārbaudījumus. Vērojot pirmkursniekus darbībā, rodas sajūta, ka nākotnē ar mūsu valsts ekonomiku viss būs kārtībā, jo tā būs drošās rokās. Kā pēdēja kursa biznesa procesu vadības programmas studentei man bija ļoti vērtīgi piedalīties pirmkursnieku vērtēšanas procesā – gan izbaudot lieliski organizēta pasākuma radošo atmosfēru, gan arī sekojot līdzi studentu rezultātu un sadarbības progresam divu dienu garumā.”

Spēle ir būvēta pēc “pieredzē gūtās mācīšanās” (experiential learning) principiem. Spēle modelē vidi, kas ir tuva reālajai. Dalībniekiem ir iespēja iejusties prezidenta, ministra, parlamenta pārstāvja, ražojoša uzņēmuma vadītāja vai kādas citas organizācijas darbinieka lomā un atbilstoši tai pieņemt lēmumus, un laiks pēc tam parāda, cik šie lēmumi ir bijuši veiksmīgi. Praktiskās apmācības laikā studenti iegūs pieredzē bāzētu izpratni par to, kā strādā biznesa struktūras un kā tiek pieņemti biznesa lēmumi, kas ir uzņēmējdarbība, kā praksē tiek iedzīvināta likumdošana, kā arī, veidojot ekonomisko izrāvienu modelētajā spēles valstī, gūs iespēju no makro-skata punkta izprast biznesu un valsts pārvaldi kopumā.

Spēlē uzvaru komandai-valstij noteica ne tikai ekonomiskie rādītāji, betarī iegūtie punkti par spēlē piešķirtās valsts iedzīvotāju laimi.

Bakalaura studiju programmu pilna laika dienas plūsmas 1.kursa studentiem pasākums tika iekļauts studiju grafikā un ir mācību procesa obligāta daļa, kas tiks ieskaitīta C sadaļā (ja piedalījās abas pilnas dienas).

Dalība spēlē-simulācijā bija lieliska iespēja savu studiju jau otrajā nedēlā saņemt pirmos kredītpunktus! Papildus dalībai abu dienu ietvaros tika vērtētas studentu sadarbības prasmes, līderība, iniciatīva, precizitāte un godīgums, kā arī prezentācijas ar atgriezenisko saiti.

Spēli-simulāciju vadīja Uģis Strauss Nordic Group dibinātājs, Strauss Innovation valdes priekšsēdētājs, NLP Meistars Treneris, “Bizness 24h” projekta partneris.

Uzrunājot studentus pirmās dienas spēles-simulācijas ievada instrukciju laikā, Uģis Strauss uzsvēra: “No spēles -simulācijas var neiemācīties neko, ja paši negribēsiet mācīties. Svarīga ir jūsu pašu attieksme. Bet, ja pamaina attieksmi, var iemācīties daudzas lietas. Pirmkārt, var izprast kopskatu, kā strādā bizness un valsts. Un izprast to caur principu “pašiem darot”. Otrkārt, var mācīties izprast pašiem sevi, jo bieži būs stresa situācijas, nebūs tikai viena pareizā atbilde, taču lēmumi būs jāpieņem ātri. Spēle ir par pārmaiņām! Apmēram 70 procenti no spēles-simulācijas dalībniekiem otrajā dienā spēli-simulāciju pabeigs citā pozīcijā nekā iesāka. Būs nekomfortablas situācijas, būs jāmeklē izejas. Līdzīgi būs arī reālajā dzīvē – apmēram puse no jums pēc gadiem strādās profesijās, kuras šobrīd vēl neeksistē. Atcerieties – uzvar tie, kas spēj adaptēties!”.

Banku augstskolas studiju programmas tiek veidotas aktīvā sadarbībā ar finanšu un biznesa organizācijām tā, lai saturiski tās būtu atbilstošas aktuālajām tirgus prasībām, studenti varētu pēc iespējas ātrāk iekļauties darba tirgū, pilnveidotu savas sadarbības prasmes un līderu pārliecību veidot savus uzņēmumus, kļūt par darba devējiem. Pieredzes iegūšana modernā, biznesa vidē pārbaudītā apmācības metodikā, kāda ir spēle-simulācijas “Prezidents”, ir nozīmīgs profesionālo izaugsmi veicinošs faktors.

“Studentiem ir svarīgi ne tikai mācīties teoriju par to, kā veikt biznesu, bet vissvarīgāk ir pašiem visu izmēģināt. Reālajā dzīvē tas var izmaksāt dārgi, bet studiju laikā, testējot daudz un dažādas iespējas, izejot cauri visiem biznesa procesiem simulācijas spēlē, tiek dota iespēja saprast īsto biznesa “garšu”. Studenti ļoti atzinīgi novērtēja arī iespēju sniegt refleksijas par katru dienu, tādējādi izvērtējot, kas izdevās izcili, kas sagādāja grūtības un kāpēc. Interesanti bija vērtēt, cik dažādi komandas vienas “valsts” ietvarā uztvēra izaicinājumus un kādus risinājumus piedāvāja, lai uzlabotu biznesa attīstības iespējas,” apmācības metodi pamato Bakalaura profesionālās studiju programmas “Biznesa procesu vadība” direktore, Banku augstskolas OpenLab vadītāja un šo divu dienu apmācību projekta vadītāja Lilita Sparāne.